FAQ

Hur fungerar e-post, kalender och Drive?

All information har vi lagt på sidan manualfilm.skola.malmo.se

Hur byter man lösenord för elever?

Kontakta den IT ansvariga på skolan. Denne byter sedan lösenordet i IT-Kompassen.

Jag har glömt mitt lösenord till Malmö Apps. Hur gör jag?

Ditt lösenord till Malmö Apps är detsamma som till plattformen, HRut och Outlook. Har du glömt detta kontaktar du ITS på 34 27 27.

Jag vill byta mitt lösenord. Var gör jag det?

Som personal går du in på minasidor.malmo.se. Där finns möjlighet att byta ditt lösenord istället för att logga in. När du bytt så gäller det nya lösenordet i alla våra system så som WiFi, HRut, plattformsinloggning, Outlook och Malmö Apps.

Kan MaApps-ambassadör byta lösenord till elev eller personal?

Ja, men tänk på att lösenordet inte läses tillbaka till Extens eller plattformen.
När synkningen kör blir det fördröjningar i systemet.
Om en personal under synkningen byter lösenord via minasidor.malmo.se (eller elev via sin plattformsdator) så kan det dröja innan lösenordsbytet slår igenom i Malmö Apps. Om MaApps-ambassadören då byter lösenord i Malmö Apps för personal eller elev kommer detta inom kort automatiskt att skrivas över enligt lösenordsbytet som gjorts via minasidor.malmo.se eller via elevens plattformsdator.

Kan elever själva byta sina lösenord?

Elever som kan sitt lösenord kan byta detta via en Premiumdator. De loggar först in som vanligt och trycker sedan på tangenterna CTRL+ALT+Del samtidigt. Nu finns ett alternativ i menyn där man klickar sig vidare.

Vilka är de automatgenererade grupperna från Extens?

  • Personalgrupper
  • Elevgrupper
  • Klassgrupper
  • Ämnesgrupper

Hur lång tid tar det från man gjort någon ändring i Extens tills det genomförs i Malmö Apps?

Malmö Apps uppdateras från Extens två gånger i minuten. Vi vet av erfarenhet att veckan innan jul tar saker och ting längre tid än så. Upp till en timme har hänt under den perioden.


Underordnade sidor (1): addons